I sista minuten

I fredags stod jag vid Göteborgs Centralstation och väntade på en gammal jobbarkompis som skulle komma med tåget från Stockholm. Han ville av förklarliga skäl tillbringa helgen här på den underbara Framsidan (av Sverige). Ankomsttiden för tåget var 15.20. På samma spår stod det ett tåg som skulle avgå 15.12, destinationen kommer jag inte ihåg. Jag stod och kollade på folk som var ute i sista minuten och som sprang för att hinna med det tåget, kl var nu 15.10. När stationsklockan  visade på 15.12 lyckades några sprintande ungdomar hoppa ombord, trots att dörrarna stängs 30 sek innan avgång för att tågen ska kunna avgå i rätt tid. Dörrarna stängdes och strax efteråt så ser jag ett gäng bestående av flera vuxna kvinnor samt barn i varierande ålder komma springande runt hörnet på stationen. Barnen kommer först fram till dom stängda dörrarna och börjar slå och skrika. Klockan har nu passerat avgångstiden och tåget rullar sakta iväg. Nu har även kvinnorna kommit fram och skriker och slår på tåget. Det är full kalabalik. När dom till slut inser det lönlösa i att försöka få stopp på tåget så vänder dom skrikande tillbaka mot stationen. En SJ-anställd kvinna råkar komma i deras väg och, om jag säger så här, hon fick verkligen sina fiskar varma! Tyvärr på ett för mig främmande språk, men jag är ganska säker på att jag förstod innebörden i alla fall. Dom betedde sig verkligen otrevligt, stod med ansiktet ett par centimeter ifrån henne och skrek. Man märkte tydligt att dom ansåg att det var SJ:s fel att dom inte hann med tåget. Men SJ-damen stod bara stilla och lyssnade, hon sa ingenting utan lät dom hållas. Efter en stund (och fortfarande utan att SJ-damen sagt ett endaste ord) fortsatte gänget skrikande in mot stationen. Kanske i syfte att berika någon mer SJ-personal med sin kulturella attityd. Stockholmståget kom i rättan tid, t.o.m. någon minut tidigare än beräknat. Bra jobbat SJ, ni ska inte bara ha skit! Och särskilt inte när ni avgår i rätt tid!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

